کد خبر: 1222229
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
سال ۱۴۰۳ نقطه عطف قابل توجهی در اقتصاد ایران است و دوره جدیدی از جهش تولید با مشارکت فعال مردم آغاز خواهد شد به شرط اینکه دولت بر وظیفه خود در استفاده از تمامی ابزار‌ها در جهت توسعه اقتصادی کشور و جلب مشارکت مردم اهتمام بورزد
جوان آنلاین: کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی معتقد است مسیر مشارکت مردم در اقتصاد مشخص است و توان و ظرفیت خود مردم یا سرمایه‌های آن‌ها مسیر اصلی تحقق حضور مردم در جهش تولید و رشد اقتصاد است. علاوه بر بحث تسهیل صدور مجوز‌ها و عرضه زمین به مردم برای مشارکت در ساخت مسکن، یکی دیگر از جنبه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد، هدایت منابع خرد و سرمایه افراد به سمت فعالیت‌های تولیدی است. ایران از نظر سرمایه‌های خرد دارای ظرفیت قابل توجهی است که می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی بسیج شود. 
 
سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با شعار سال ۱۴۰۳ گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطف قابل توجهی در اقتصاد ایران است و دوره جدیدی از جهش تولید با مشارکت فعال مردم آغاز خواهد شد به شرط اینکه دولت بر وظیفه خود در استفاده از تمامی ابزار‌ها در جهت توسعه اقتصادی کشور و جلب مشارکت مردم اهتمام بورزد. درک اهمیت مشارکت مردم در اقتصاد برای تداوم رشد اقتصادی پایدار، وقوع جهش تولید به دست مردم و تضمین اقتصاد مقاومتی در ایران بسیار مهم است. در این راستا دولت نقش محوری در تسهیل مشارکت حداکثری مردم و ایجاد فضای مساعد برای توسعه اقتصادی دارد. 
وی در رابطه با مسیر‌های مشارکت مردم در اقتصاد ایران با استفاده از ظرفیت راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و هدایت سرمایه‌های خرد افزود: مسیر مشارکت مردم در اقتصاد مشخص است و توان و ظرفیت خود مردم یا سرمایه‌های آن‌ها مسیر اصلی تحقق حضور مردم در جهش تولید و رشد اقتصاد است. مشارکت مردم در اقتصاد از دو مسیر ذکر شده می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما در نهایت به منظور بهره‌برداری از پتانسیل جمعیت برای کمک به رشد تولیدات کشور باید این مسیر حتماً طی شود. یکی از رویکرد‌های کلیدی برای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد این است که با ساده‌سازی فرآیند‌های صدور مجوز و ارائه مشوق‌های مالیاتی، راه‌اندازی کسب‌وکار برای افراد آسان‌تر شود. با کاهش موانع ورود، افراد بیشتری می‌توانند به طور فعال در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند که منجر به افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌شود. 
مرتضوی تصریح کرد: علاوه بر بحث تسهیل صدور مجوز‌ها و عرضه زمین به مردم برای مشارکت در ساخت مسکن، یکی دیگر از جنبه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد، هدایت منابع خرد و سرمایه افراد به سمت فعالیت‌های تولیدی است. ایران از نظر سرمایه‌های خرد دارای ظرفیت قابل توجهی است که می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی بسیج شود. با ایجاد بستر‌ها و انگیزه‌هایی برای افراد برای سرمایه‌گذاری منابع خود در بخش‌های مولد، اقتصاد می‌تواند از افزایش سرمایه‌گذاری و رشد بهره‌مند شود. رویکرد کلیدی در جهت هدایت منابع و سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید جهت استفاده از ظرفیت بلااستفاده و بسیار زیاد موجود در این بخش است. علاوه بر اینکه بستر لازم برای هدایت سرمایه‌های خرد مردمی در جهت مشارکت مردم در توسعه اقتصاد، اعطای مشوق‌های جدید به ابرپروژه‌های توسعه‌ای کشور از سوی دولت نقش راهبردی در تحقق هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت این پروژه‌ها دارد. 
وی در پایان گفت: مسیر مهم و کلیدی مشارکت مردم در اقتصاد علاوه بر انجام ابرپروژه‌های اقتصادی کشور، زمینه مشارکت مردم و سود بردن مردم از توسعه اقتصادی کشور با ابزار‌های جذاب کننده پروژه‌های توسعه‌ای کشور از سوی دولت را فراهم خواهد کرد و علاوه بر توان مردم، موجب به کارگیری ظرفیت سرمایه‌های خرد مردمی و هدایت آن‌ها به سمت توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار